Skip to content

Stavanger

mars 5, 2009
Ikke fra Idsøe

Ikke fra Idsøe

I dag har jeg vært en tur (retur) Stavanger. Terje på Lerøy og jeg besøkte Matcompaniet, Delico og Idsøe. Christian på Matcomagniet viste oss rundt på lageret, og jeg må si at det var imponerende. Masse deilig ost og spekemat i tillegg til sjokolade fra Domori. Interessant å høre om osten. Vi trenger tydeligvis ikke være så redd litt mugg og hårvekst på osten. Veldig kunnskapsrik fyr og lidenskapelig. Hjemmesiden deres er kanskje den fineste jeg har sett fra en leverandør, så den er verd å bruke noen minutter på.  www.matcompaniet.no Idsøe var og imponerende. De er heldig i Stavanger som har den slags varer rett rundt hjørnet. Dessverre ble jeg hele tiden minnet på at Thor-Olav i A La Carte døde tidligere denne uken. Norge er et fattigere land uten ham og han vil bli dypt savnet.

From → Uncategorized

2 kommentarer
  1. Øystein Sjøtun permalink

    Hei Christopher.
    Det høres ut som du har hatt en fin tur til Stavanger.
    Vi kan sitte her i Bergen å misunne Rogalendingene disse fantastiske leverandørene de har utenfor «stuedøren». Men vi kan og stille oss spørsmålet om hvorfor Norges nest største by ikke er i nærheten av å ha nisje levarandører med det samme kompromissløse kvalitetsfokuset som de har i feks. Stavanger, da tenker jeg spesielt på Idsøe som har egenproduserte varer av høy kvalitet. Christian på Matcompagniet er jeg så heldig å ha hatt god kontakt med tidligere, og hans kompetanse innenfor ost og skinke er vel udiskutabel.
    Norge mistet dessverre tidlig i mars «hoffleverandøren» av «gode» varer. Han var en raus personlighet med en nesten utømmelig kunnskaps base, det var nært sagt ikke et spørsmål man kunne stille Thor-Olav uten å føle at man ble beriket kunnskapsmessig av svarene han gav.
    Jeg har personlig lært masse av Thor-Olav, om ting fra levevilkårene til Roughie fuglene, til forskjellene på Dorade fra Korsika og Hellas. Som sagt, Norge blir et mye fattigere land uten hans personlighet og kompetanse.
    Øystein Sjøtun

    • christopherhaatuft permalink

      Det er vanskelig å forestille seg at noen skal kunne fylle skoene til Thor-Olav. Turen vi hadde til Italia kommer alltid til å være den feteste jeg kommer til å oppleve, tror jeg. Christian traff jeg for første gang når jeg var der nede. Flott, kunnskapsrik fyr. Gleder meg til å ha mer med han å gjøre. Det som forundrer meg er at ikke Brakstad er mer ute i markedet. Kjempegode varer som absolutt hadde kunnet konkurrere med hvem som helst. Kanskje de trenger en kokk og en selger?

Legg igjen en kommentar

