Skip to content

Trondheim

mars 12, 2009
 

Etter to dager i Trondheim er jeg nå hjemme igjen i Bergen. Jeg var på en liten messe med Lerøys leverandører og fikk se noen produkter jeg ikke er så kjent med. Det jeg synes var mest spennende var kongekrabbehaler.

Kongekrabbehale

Kongekrabbehale

Østers fra Sverige smakte jeg for første gang. De hadde vanlige Stillehavsøsters og flatøsters. Flatøstersene er samme type som vi kan få fra Bømlo og kommer i to sorteringer, små og store. De små var omtrent halve prisen av Bømloøstersene. 
Ostrea Edulis

Ostrea Edulis

Vi smakte og oppdrettscaviar fra Frankrike og jeg tror jeg fant den eneste gode vinen de hadde på huset (men ikke veldig god) Roero Arneis fra Fontanafredda.
Caviar Royal Selection

Caviar Royal Selection

Jeg fikk også se fiske- og delikatessebutikken Rafnklau. De har en kjempefin fiskedisk og et godt utvalg delikatessevarer. Det er synd at vi ikke har en lignende fiskebutikk i Bergen. Fersk, finskåret fisk og veldig gode ferdigprodukter.

Flott fiskedisk på Rafnklau

Flott fiskedisk på Rafnklau

De fleste varene har man jo sett, men det som gjorde det spesielt var at alt var så ferskt og fint presentert. Alle fileter var skåret i loins og de brukte avskjæret i farseprodukter. Torsken var tydeligvis i sesong, feit og god. Enorm stor rogn. For at kjøttet skal krølle seg, må torsken kuttes i skiver så fort som mulig etter slakting.

Torsk skåret rett etter slakting

Torsk skåret rett etter slakting

Det mest ukjente produktet jeg så var gammelsei. Det er sei som er hodekappet og sløyd, men ikke bløgget. Den er så lagt på salt og modnet. Den skal vannes ut og trekkes. Kanskje noe for en meny en dag? Det er foreløpig ikke å få kjøpt i Bergen.

Gammelsei, rødsei eller saltsei

Gammelsei, rødsei eller saltsei

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

