Skip to content

Sjokolade

mars 18, 2009
Masse sjokolade

Masse sjokolade

Jeg jobber med en artikkel om sjokolade og ar derfor lest litt om emnet. Jeg lurer på om det kan være en mørk bakside ved vår higen etter søtsaker. Mesteparten av all kakao som brukes i verden kommer fra Vest-Afrika og der er ikke kakaoindustrien isolert fra de sosiale probleme som dominerer all industri i området. Fattige barn har ikke annet valg enn å jobbe på kakaoplantasjene og får derfor ikke skolegang. Jeg er spent på hva jeg lærer om emnet etterhvert som jeg leser om det.

Oppdatering:

Jeg har sendt epost til diverse firmaer og statlige organer med spørsmål angående kakao i Norge. Kvalitetsjefen i Brynhild gruppe (Minde Sjokolade), kunne fortelle meg at kakaoen deres kommer fra Ghana. Kakao derfra har 2% mer kakaosmør i seg enn tilsvarende fra Elfensbenskysten. Mer fett i kakaomassen er et tegn på kvalitet.

From → Uncategorized

4 kommentarer
  1. Enda intet fra en politisk korrekt talsmann for den norske stat?

  2. christopherhaatuft permalink

    nei. jeg venter i spenning

  3. Annette permalink

    Jeg gleder meg til denne artikkelen! !

  4. Øystein permalink

    Tror dette kan bli en spennende artikkel.
    Særlig med tanke på den sosiale urettferdigheten barn blir utsatt for i kakao produksjonen, både i Vest-Afrika og Sør-Amerika.
    Kanskje dette blir opprulling av den «nye» tobbaks industrien.. grøss.
    Håper du setter fokus på de mørke sidene i denne industrien og. Dog folk ikke ønsker et skittent bilde av dette elskede produktet!

Legg igjen en kommentar

