Skip to content

Robert Blanc asparges

mars 26, 2009

I går var jeg heldig nok til å kunne spise meg mett på årets første Robert Blanc asparges. Feite og saftige men trevlete til langt over halvparten er det vanskelig å forsvare prisen på nesten tyve kroner stykket. Restaurantene som tar seg ordentlig betalt kan gjerne bruke det som en forrett eller stjernen i en vegetarrett, men for oss på Jacobs Bar & Kjøkken er det litt vanskeligere. Synd, for bare kokt i kraftig saltet vann, med en tanke god sitron over, er det kanskje en av de beste grønnsakene du finner. De norske kommer rundt slutten av mai, så da er det aspargestid for fullt hos oss. I mellomtiden kan du kanskje finne Robert Blanc sine hos de finere restaurantene rundtom.

From → Uncategorized

7 kommentarer
  1. Øystein permalink

    Kribler litt i ganen når du snakker om Robert Blanc asparges.
    Men som du sier, her er det vanskelig å forsvare prisen!! Om man kjøper de største som ligger på18+ Danielle og Birgitte, så har jeg opplevd at de har vert for trevlete, noe som forårsaker stort svinn og en horribel sluttpris.
    Men om man derimot går for typen Fillettes eller Demoiselle, vil man oppleve et annet produkt å jobbe med. Men det som er synd er at det er et Oslo firma som tar inn Robert Blac til Norge, dermed pumper de ut aspargesen i hovedstaden først, og Bergen sitter igjen med overskuddslageret, da mener jeg ikke at kvaliteten er dårlig, men at man i liten grad kan bestemme størrelsen på aspargesen..
    Jeg sverger selv til den Norske grønne aspargesen fra Vestfold, eller den tyske hvite.. Dog ikke Robert Blac, men det er absolutt value for money!

  2. christopherhaatuft permalink

    Ja, det var veldig mye svinn på dem. Det er strengt tatt ikke noe vits når de er så dyre. Da venter jeg heller til de fra Vestfold. Husker du prisen på hvite, tyske?

  3. Øystein S permalink

    De tyske hvite er ikke så dyre, jeg vet og at man får gode franske hvite av høy kvalitet, men har ikke sett de på markedet på en stund.
    Jeg tenker prisen bør ligge på maks 150kr i starten av sesongen, og prisen vil gå ned når man kommer til rundt midten av Juni.
    Det er og noen veldig gode Italienske hvite å få fra medio Mai, jeg smakte disse i fjord med Petter Beyer, og de var utrolige gode på smak, hadde helt perfekt bitterhet og spor av det mineralske fra jordsmonnet. Disse vet jeg Bama kan få inn til ca 100 for kg.. De er litt tynnere enn de tyske, men absolutt verd å smake.
    Uansett hva man måtte mene om import frukt og grønt fra Holland, så har de faktisk gode hvite asparges i sesongen, ganske rimelige og et klart alternativ til de to andre typene. Pokker.. gleder meg!!
    NB ALLE bør vente til den norske og europeiske sesongen, så får man bukt med strømmen av elendig Peruvianske på markedet!!

  4. christopherhaatuft permalink

    Jeg snakket med Fredrik på Bama om peruvianske, for det bør jo være noen som produserer toppkvalitets asparges der og. 100-150 kroner kiloet for gode asparges er ikke galt. Det er bakstreversk å kategorisk avskrive Hollandske grønnsaker, men jeg gleder meg aller mest til de norske. Nå er jeg lei av å ikke ha annet enn rotgrønnsaker og sitrusfrukt å bruke…

    • Øystein S permalink

      Sant det ikke så gal pris det for gode asparges. Men jeg er redd de norske blir kraftig priset når de kommer, hør med Fredrik om hva han regner med prisene blir, så vidt jeg kjenner til tar Augusta mye av den norske som kommer ut på markedet. Men jeg vet Bama på de lokale avdelingene kan få tak i dette direkte fra trading/innkjøps systemet sitt, og da opplevde jeg at prisene var på et mer behagelig nivå!
      Jeg gleder meg vanvittig til Norsk sesongen setter inn, har blitt mye gulrøtter i det siste..

  5. Øystein S permalink

    Pevuriansk asparges!!
    Det er nok helt sikkert noen som produserer god asparges i Peru, men jeg tviler på at disse blir i handel i Norge, man betaler som sagt for kvalitet, og jeg tror ikke noen innkjøpere eller forbrukere er interresert i å kjøpe «dyre» pevurianske asparges. Det er faktisk snakk om ferske varer som blir sendt halve jorden rundt, for så å ende på våre middagsbord utenom vår naturlige sesong for varen. Jeg vet for lite om jordsmonn og vekst forholdene til denne aspargesen til å kunne uttale meg om hvorvidt dette er et produkt som har unaturlige vekst forhold, eller om prisen bare gjennspeiler et kynisk system som utnytter menneskelig arbeidskraft i fremmstillingen.
    Men det jeg vet er at det i skrivende stund ikke er et produkt som ikke svarer til de forventninger jeg har..

  6. christopherhaatuft permalink

    Begynner å bli lei gulrøtter, men ikke helt enda. Asparges skal i hvertfall rett inn på menyen på Jacobs når de dukker opp.

Legg igjen en kommentar

