Skip to content

Rødliste og fisk vi ikke skal bruke

april 8, 2009

Har tatt frem rødlisten til Artsdatabanken og her er det jeg ser:

Kveite er nært truet. Må høre med Lerøy og Per Jacobsen hva vi skal gjøre

Håbrann er sårbar

Lange er nært truet, noe jeg synes høres rart ut

Pigghå er kritisk truet, så der skal være klar på å ikke bruke den

Skate er lite dokumentert, noe som gjør det vanskelig å ta stilling til det

Brisling er nært truet, men det trodde jeg var ferdig? Har det noen sammenheng med sildefisket som er fantastisk nå?

Uer er sårbar

Ikke så gale som jeg trodde, men hva med torsken, laksen og rødspetten og all den fisken vi har blitt fortalt er truet? JEg har på følelsen at denne listen ikke skal brukes som en mal.

Det er noen muslinger som er på listen, bla flatøsters. Det sier ingenting om den store veksten i oppdretten av østers. Store kamskjell er og der.

Hummer er nært truet. Det viste vi.

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

