Skip to content
Tags

, ,

Skråsikker, kanskje

april 23, 2009

Jo mer jeg vet, jo mindre sikker blir jeg. Jeg trodde jeg hadde taket på pasteurisert og upasteurisert melk, men et besøk på Ostegården i Fana har rikket ved det. Gjevnt over er upasteurisert ost bedre enn den kokte, derfor tenkte jeg at melk rett fra kuen ville smakt mye mer enn Tine melken i kjøleskapet. Men en slurk rett fra tanken endte med løftete øyenbryn. H-melk, og lite annet. Derimot så vil kanskje de bakteriene som er i den ferske melken utvikle seg til noe mer smakfult om de får en sjans ti lå vokse opp men rett fra jurene er det ganske likt.

Hva annet tar vi for gitt at vi vet? En sak mange er skråsikker på er sine egne etiske valg. Men hva baserer vi dem på? En annen persons overbevisende argumenter? Egne erfaringer? Forskingsrapporter? Et eksempel er følgende dilemma: Vanlig økoligisk jordbruk er mindre effektivt enn konvensjonelt landbruk. Er vi forpliktet til å produsere for full maskin for å dekke verdens matvarebehov, eller skal vi skåne jorden mest mulig? Finnes det en mellomting?

Jeg tror at de beste løsningene ofte krever en enorm kunnskap og oppofrelse, noe som er mangelvare. En bonde villig til å forandre hele drifte på gården sin kan kanskje møte produksjons og miljøkrav, men hvor mange har kunnskapen? Jeg har kanskje nevnt boken før, men The Omnivores Dilemma tar opp dette spørsmålet og klarer å svare på dette ganske bra. Men det gjelder landbruk, der spørsmålene ligger mer oppe i dagen. Hvilke andre store dilemmer møter vi på når vi skal velge hva vi skal ha til middag?

Noe jeg irriterer meg grønn over er alle ernæringsekspertene der ute. En av mine dinmat.no kollegaer klarte å få blodtrykket mitt til å gå i taket idag når hun kom med den sedvanlige msg/e-stoff skremselspropagandaen. Hun skriver bla dette «Tidligere ble det sagt at stoffet kunne fremkalle astma, men det er ikke påvist i nyere undersøkelser.» Javel. So what? For en suppe med drit. Er en milliard kinerese i faresonen fordi de spiser rent msg i maten? Eller kan det være at vi er redd det vi ikke helt vet hva er og spesielt når det har et vanskelig navn? Hvem skal vi høre på? Du kan lese dette og ta dine egne valg.

Dinmat.no – http://dinmat.no/Users/Personligheter/Margit-Vea/Jakten-på-E-621

Wikipedia – http://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate

En annen side jeg fant – http://www.ific.org/publications/brochures/msgbroch.cfm

Les, prøv, tenk og gjør opp din egen mening.

From → Uncategorized

3 kommentarer
  1. christopherhaatuft permalink

    Jeg kom over denne artikkelen. Om du tror du vet hvordan en restaurant skal drives, så tro om igjen.
    http://men.style.com/gq/features/landing?id=content_8001

  2. Miso er jo deilig det..

    Styr for eksempel unna E140 ved å ikke spise grønne grønnsaker.

    Og for all del, varm gelé med E406.. KJEMPESKUMMELT!

    Og til alle som liker seg en god kjøttkraft/fiskekraft:
    KJEMPEFARLIG, E441… fysjameg

    fin artikkel om schwa forresten

  3. Øystein S permalink

    Og vær utrolig forsiktig på E18, der er det observert elg, med både horn og lange bein.. jævlig skummelt!!

Legg igjen en kommentar

