Skip to content

Fersk ost

mai 1, 2009
Geitemelkspanna cotta, sjokoladetrøfler med ferskost, bærgele, geitemelkskakao, nøttepulver

Geitemelkspanna cotta, sjokoladetrøfler med ferskost, bærgele, geitemelkskakao, nøttepulver

Og da mener jeg fersk! I går fikk jeg en boks med nylaget kremost fra Ostegården i Fana. Vi har i den siste tiden brukt en del brie fra samme gården og det er kjempeinteressant å ha en osteprodusent som kan lage ha du vil til deg. Nå fikk vi denne kremosten, og jeg lurer på hva vi kan bruke den til. Den er syrlig, frisk og har en litt søtlig smak. Kanskje vi kan rulle sjokoladetrøffler av den? Men jeg håper å komme over en bruk som viser hvor unikt det er. Noe gode ideer? Noe med sjøkreps? Asparges?

From → Uncategorized

5 kommentarer
  1. Øystein S permalink

    Fantastisk artig denne Ostegården, jeg kjøpte en del «Brie» av ham for en tid tilbake, den var da ganske umoden, men jeg lagret den på kjøl, etter noen månder hadde den utviklet seg fantastisk, og alt var en drøm hlt til kjølerommet røk i påsken, da ble osten ofret i redsel for megeproblmer..
    Jeg den ferske kremosten høres spennende ut, kanskje panere den i sylindere med krumme eller panco? Det hadde sikkert vert nydelig til f.eks hvit Europeisk asparges.. den friterte skorpen, med den lune søtaktige ostemassen i midten? kannskje med en sitrus emulsjon eller mousselin?
    Ikke vet jeg, men kommer gjerne innom for å smake..

  2. christopherhaatuft permalink

    Jepp, dyppet den i sjokolade og rullet i hasselnøttpulver. Serverer den sammen med bærgele, geitemelks panna cotta, geitemelkssjokoladesaus.

  3. Kristian permalink

    Var innom Jakobs for en 3-retters i går:) Synd dere var tom for palen. Gutta jeg hadde med var happy med maten; alltid gøy når jeg kan briske meg med at kokken er tjommi! Etter trygge valg som asparges og brosme var det utrolig artig med en åpenbaring av en ost; den var knall! Som den slostrilen jeg er har jeg ikke peil på annet enn norvegia, så hvis du har noen tips for ost jeg kan kjøpe i butikken tar jeg gjerne dem!? Og da mener jeg ikke sånne kosete ost-og-vin-student-tøyse greier. Gimme more of the good stuff!

  4. christopherhaatuft permalink

    Fett at du likte det. Det er bra med faste kunder som deg. Det er ganske trist, men det er slik at det er lettere å kjøpe oppdrettsdorade fra Hellas, enn å ha pale på menyen i Bergen. Forferdelig trist. Trenger du ost, så er det uslåelig å stikke innom Colonialen, enten ved teateret eller på Paradis. De fleste Mega og Meny etc har Brie de Meaux, god blåmuggost (fransk eller Stilton) og grei chevre. Står det «Upasteurisert» på den, er du trygg. Les forøvrig neste artikkelen min i BT, der skriver jeg om osten fra Krokeide.

  5. Øystein S permalink

    Du må legge ut den artikkelen du skrev om Ostegården, eller en lenke til den her. Utrolig bra skrevet, det var med fryd og stor glede, jeg fyllesyk som et fly nileste den tidlig lørdags morgen!

Legg igjen en kommentar

