Skip to content

Kamskjell

mai 7, 2009

Det er noe jeg ikke forstår. Hvorfor måtte jeg betale tredve kroner per lille kamskjell her om dagen? Ok, jeg skjønner at dykkeren må ha sitt, distributøren sitt osv, men det som jeg synes er fryktelig trist, er at systemet er lagt slik opp. Eller for å være mer konkret, at det skal være så vanskelig å få kjøpt det som ligger rett under vannflate, rett utenfor stuedøren. For at en dykker skal kunne selge skjell, må de testes. Dette gjøres gjennom en lang prosess der prøver skal sendes til Trondheim for å godkjennes, så skal Mattilsynet godkjenne stedet de plukkes fra, så skal de plukkes og så skal de innom en sjømatengros, så skal de kjøres til meg. Og hva er de redd for? Etter det jeg forstår, så er det Noro-virus, som kan komme fra kloakkanlegg. Ikke misforstå, jeg er ikke interessert i å åpne et kamskjell for så å finne et lite stykke tre-lags, men ligger kloakkutslippene som elveutløp langs hele kysten? Og så nevner de alger. Kan vi ikke bare følge algevarselet? Hva om jeg  satt kamskjell på menyen, håndplukket for noen timer siden og kjøpt via dykkerens enkeltmannsforetak, med nøyaktig stedsbeskrivelse på hvor de er fra, fulgt blåskjellvarselet og med en liten advarsel? Da kunne jeg hatt råd til å selge noe som vokser gratis rett utenfor stuedøren min. Trist og frustrerende.

From → Uncategorized

One Comment
  1. mom permalink

    Jeg stiller opp som dykker!!!

Legg igjen en kommentar

