Skip to content
Tags

Lunsj og høst

september 24, 2009

Neste uke har jeg tre lunsjer på ambassaden. Som seg hør og bør, skal de være lette og lunsjaktig. Markedet er et veritablet overflødighetshorn, så det er ikke mangel på gode råvarer å velge i. Derimot er det et problem å begrense seg. Jeg jobbet noen timer med mais idag, noe som resulterte i en ristet maissuppe, der maiskornene ble kjørt glatt med maiskraft. Sistnevnte ble laget på bakte maisblader og kolber. Kanskje den kan brukes i en dessert? Dere hjemme i Norge bør mase på leverandørene om å skaffe mais. Det finnes og er godt. Enkelt. Ellers er det fantastiske, ferske hvite bønner i belgen. Kanskje sammen med kalvebrissel og ristet kyllingskinn? Jeg har og sett noe hjerne i kjøttdiskene…Fersk akkar og miniblekksprut er uvanlig for meg, så kanskje det hadde vært en idé. Jeg likte godt den klare tomatjuice jeg laget til abboren, så kanskje jeg skulle prøvd å lage en gazpacho på samme måten? Gazpachoconsommé? Gule fersken er i sesong, det samme er ferske nøtter. Disse brukte jeg sammen i en dessert forrige uke, og det var en ny oppdagelse for meg å prøve ferske nøtter. Noe helt annet enn vanlig. Noen som har noen gode idéer? Hva ville du ha laget?

English post to follow….

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

