Skip to content

Mais

oktober 11, 2009

I den siste tiden min på Jacobs Bar & Kjøkken før jeg flyttet til Paris, prøvde jeg uten hell å få tak i fersk, norsk mais. Uten hell, dessverre, selv om det blir dyrket i mengder. I Norge, blir det for det meste brukt til for, noe som er synd, ettersom det har enormt med bruksområder på kjøkkenet. På Alinea i Chicago husker jeg at bladene blir trukket i vann som te, får så å bli søtet og laget gele på. Og noe av det jeg husker best å ha spist i Chicago var grillet mais på gaten med smør og salt. Charlie Trotters To Go, delikatessebutikken til Trotter, hadde også flere fantastiske kalde salater med mais. I USA er det naturligvis mengder av forskjellige typer mais til forskjellig bruk. En sort jeg ikke har vært borti før, hominy, er større og ikke fullt så søt som det vi er vant til. Det vi kaller vanlig mais, er ofte omtalt som sweet corn. Her nede i Paris, derimot, er det mye lokal mais å få . Jeg har brukt det en del, men da mest som pure. Jeg skreller av bladene, griller maisen under grillen i ovenen, skjærer av kornene og kjører glatt i blender. Det blir egentlig best med bare vann, men det er også godt med kyllingkraft. Jeg presser det så gjennom en chinoise og smaker til med salt og limesaft. Her er det brukt til en suppe med kongekrabbe, chorizo- og paprikabrunoise og koriander. Mas masse hjemme, så kan dere få det dere og.

maissuppe

One of my first discoveries at the market here in Paris was french corn. It is of the Virgina sweet corn variaty and I guess would pass as regular corn in the US. For me as a caveman from the barren tundras of Norway, corn is not easy to come by at home. Usually its blister packed South African corn with dried out kernels and white fungus av the stem and tip. So I’ve used this local corn alot together with Norwegian king crab. I roast the corn, pure it, pass it through a chinoise and season it with lime and salt. I use water to get the consistency of soup and on this dish, I’ve added a nice chorizo to give it some spice. The sweetness of the corn goes well with the sweetness of the crab, but needs a lot of acid to make it work as a starter.

From → Uncategorized

3 kommentarer
  1. Greit, jeg skal mase. Sweet corn fra grill er jo kjempegodt!

  2. One of the foods I miss most from living in California is fresh corn… The other is good avocado

    • christopherhaatuft permalink

      Never had anything other than regular avocado from the shops back home. Is there a big difference in quality in avocados, as well?

Legg igjen en kommentar

