Skip to content

Kråkebolle

oktober 16, 2009

På mandag skal jeg være med å lage middag sammen med noen franske kokker her på ambassaden. Anne-Sophie Pic fra 3-stjerners restauranten med samme navn, skulle vært her og laget en kråkebollerett, men kunne dessverre ikke komme. Derfor skal jeg lage retten hennes. Jeg har ikke vært mye borti kråkeboller, men varmet opp i dag på en sushirestaurant oppe i gaten. Smaken er helt fantastisk og unik. Det smaker fett, nesten som eggeplomme med østers og jod. Kjøttet smelter på tungen og du sitter igjen med en helt unik sjømatsmak.

Kråkebolle sashimi

Kråkebolle sashimi

Sea urchin is a new product for me and this coming monday I get put to the test when I have to cook Anne-Sophie Pics recepie for a collection of french journalists and cooks. This sashimi I ate today at a sushi shop up the streets from the embassy. Amazing flavour and not comparable to anything.

From → Uncategorized

8 kommentarer
  1. Petter Beyer permalink

    Dette høres jo gøy ut. Ferske kråkeboller er noe for seg selv. Jeg skal lage meg artiskokker nå. Det er det nok ikke mangel på der du er tnker jeg..

    • christopherhaatuft permalink

      stress, det var det det var. spist en kvart baguett uten noe på mens jeg løp fra 0900 til 0030…kråkebollene var ingen mat i, og jeg åpnet sikkert 7o stykker…

      • Petter Beyer permalink

        Mwohohohowhahahaha!
        Det var det nok helt sikkert, men lagde dere fet mat? Noe fikk du vel ut av det, bortsett fra å bli en racer på kråkebolle åpning.

  2. christopherhaatuft permalink

    Joda, maten var god. Retten jeg lagde etter oppsrkift fra Anne-Sophie Pic smakte bare melk. Men det var kjekt, om enn slitsomt. De norske kråkebollene jeg åpnet hadde mye mindre kjøtt i seg enn de franske. Med med kjøtt, får de en mye bedre konsistens og kan brukes til mer. Jeg ser ikke helt verdien av de norske. Kanskje det var dårlig kvalitet på disse jeg fikk?

    • oystein n permalink

      Du skal ikke vimse bort de norske kraakebollene. Har sikkert med tiden paa aaret aa gjoere. Tenker meg at det er mye rogn og melk paa de naar de skal gyte.

      • christopherhaatuft permalink

        Mulig, men her nede er de lokale kråkebollene mye mer kjøtt i og sesongen kan ikke være så stor forskjell på? Husker i sommer da jeg laget en artikkel om Cornelius på Holmen, de var ikke så store da heller. Smaksforskjeller kan jeg ikke uttale meg om. Men fersk i forhold til den fryste Petter fikk til å øve seg med, der er det enorm forskjell!

  3. oystein permalink

    Synes du er flink jeg! Savner diskusjonene fra kjoekkenet. Det finnes ufattelig store biffer her i Usa. Har spist noe daerlig thaimat i dag, kan ikke sammenlignes med Kroa thai! Har spist brieflabb lever paa en sushi restaurant, Sushi den!

    • christopherhaatuft permalink

      Ja, jeg og! Det er gøy å kunne gjøre det jeg vil, men det hadde vært gøyere om du hadde vært her og gitt meg litt motstand 😉 Kroa Thai er bra, vi har spist masse, masse thaimat her og det er sjeldent bedre enn hjemme. Japansk, derimot! To dager på rad har vi vært på japanske nudlesjapper. Kjøpte en japansk pub-kokebok her om dagen, og det vi får i Paris er helt likt det jeg leser om fra Japan. Og til en latterlig billig pris. Var leveren god?

Legg igjen en kommentar

