Skip to content
Tags

Idéer til artikler?

november 5, 2009

Har dere noen gode tips til noe jeg kan skrive om til matspalten min i BT? Jeg tenker på å gjøre noe på alle de sære og spennende ingrediensene fra Japan, men må finne ut om de er å få tak i hjemme. Kombu og mirin er vel ikke noe problem, men hva men kastobushi? Tenker å lage en oppskrift med bacon/tørket shi take buljong, laget som dashi. Ellers tenker jeg på indisk mat. Har ikke spist ett godt indisk måltid på mange år, på tide å konfrontere demonene…Svineribbe bør få en oppsummeringsartikkel, der bacon, pancetta, braisering, fritering og alle andre former blir besøkt. Ellers merker jeg at når jeg skriver for meg selv om forbrukeres bevistløshet, engasjerer jeg meg selv, men det blir kanskje litt anmasende? Noen gode vinkler det kan vises fra? Det nærmer seg jul, og avisgudene krever pinnekjøtt og svineribbe, så Erik Halvorsen og meg må vel ut i tvekamp om hvem som får æren der. Jeg er i Paris, så jeg melder meg frivillig til svineribben.

I in dire need of new and good ideas for articles for Bergens Tidende. Japanese and indian food are both something I’ve been thinking of, but mayby the ingredients are hard to come by back home? Not so much the indian, but asking for dried and smoked bonito will probably raise some eyebrows…Porc belly is a classic that I never go tired of, so a summary article is called for. Christmas is lurking in the shadows, so I guess I have to do my part and write the boring, predictable christmas article. How can I spin that to make it interesting? And what obvious issues is there out there that I haven’t thought of?

From → Uncategorized

20 kommentarer
  1. oystein n permalink

    Kanskje jeg er konservativ, men hva om aa skrive om noe som alle vet/snakker om istedenfor aa bevege seg ut paa ett omrade hvor flertall ikke har noen ide om hva du skriver om? Jeg vet ikke hva de Japanske tingene er og jeg tror at 98,9% av de som leser Bt, vet ogsaa ikke hva det er er. Jeg synes det er fett at du vil skrive om det, men du kjenner med meg, jeg liker det trygge! Indisk mat har jeg proevd litt i det siste, det funker ikke i min gane!

    • christopherhaatuft permalink

      Ok, det er et godt poeng. Har du noen forslag?

  2. Petter Beyer permalink

    Jeg er litt enig med Øystein. Hva med å fortsette ta det enkle, og reintrodusere det på en opplysende måte. Som i artikkelen din om salt, og i artikkelen om brød.
    Jeg liker tandoori-biten ved det indiske kjøkken ihvertfall, men ellers tror jeg det er en god idé å skrive om det, fordi det er fattige(mannen i gata i India)forbeholdt. Denne årstiden med kjøp og bytt av julegaver, fråtsing og deiging er jo et passende tidspunkt. De fleste tror fortsatt at karri bare er et gult pulver man drysser på fiskebollene. Det gjør ihvertfall jeg.
    Lutefisk? Hodesylte? Kalkun? Hva spiser de i India på julaften, hehe….

    • christopherhaatuft permalink

      Ok, salt og brød. Hva med bittert? Det er en smak mange glemmer når de lager mat. Braiserte endiver, appelsinskall, Fernet etc. Du og Øystein synes indisk er en god ide?

  3. Petter Beyer permalink

    Japansk mat kan kanskje handle om sushi hvis jeg skal være enig med øystein. Eller Handle om Det som bygger oppunder sushi, men ikke er fisk. Som miso, risvin, algepapir, osv.. Og japansk matkultur, og sushikokk utdannelsen?

    • christopherhaatuft permalink

      Ja, jeg tenker kanske litt på hvordan japansk mat og norsk mat egentlig kan ligne litt på hverandre. Trenger ikke være så enormt spesielt, men det er måten å tenke på råvarer på og bygge smaker lag på lag. Sushi synes jeg ikke er så spennende. I japansk mat er det soyabønnen som er konge.

  4. jorgensorheim permalink

    Jeg tror egentlig ikke den gemene hop er klar for såpass spesielle greier, iallefall ikke i lille Bergen. Det vil gjerne være bedre å ta ting folk kjenner til fra før, og foreslå forbedringer som tar måltidet et par hakk opp. Bruk av annet krydder enn salt, pepper og piffikrydder, saltbaking og langtidssteking, litt info om hvorfor et halvt kilo «pølser» til 10kr ikke er en god deal, sånne ting.

    Kanskje det sår en liten spire i enkelte.

    • christopherhaatuft permalink

      Det minner meg om en dame jeg hørte på en podcast. Hun promoterte en kjedelig kokebok, og det beste tipset hennes var at om man bare byttet ut ett krydder i de kjente rettene du lager, så lærer du noe nytt hele tiden. Et greit poeng.

  5. tomasen permalink

    De fleste av oss er ikke så sinnsykt avanserte at de digger gjennomnføre 3 timers innkjøp og planlegging , 2 timers matlaging og 3 minutters fordøing, etterfulgt av 1 times oppvask.

    Hva med noen tips som virkelig duger?

    Hvilken vin anbefaler du til en pose peanøtter? Eller et stort fat med jordbærlsyltetøy med loff? Get REAL man!

    • christopherhaatuft permalink

      Joda, point taken. Men en matartikkel er for spesielt interesserte og noe på spissen synes jeg det skal være for å holde det interessant. Jeg er ikke så glad i hele den 15min-til-under-hundrelappen mentaliteten som råder i dag, men jeg kan godt inkludere litt enkle ting også. Som kokk er det sikkert masse som jeg tar for gitt og ikke synes er så interessant, som sikkert folk kunne tenkt seg å lese mer om. Da jeg begynte som kokk slukte jeg all litteratur som fantes om basics, fks. blansjering, kraft, salting-før-eller-etter etc. Kanskje prøve å finne noe stoff der?

      Til peanøttene så er det sikkert godt med en god sherry og til syltettøyet passer det sikkert med en brachetto d’Asti 😉

  6. Hva med østers? Du som får fransk julefeiring får jo se det i tonnevis. Etter min erfaring er det mange her hjemme som ikke føler seg trygg på hvordan servere østers. For den MÅ jo ikke bare spises RÅ!

    Hadde vært flott med litt mer tips om den.

    Hege

    • christopherhaatuft permalink

      Kjempegod idé! Jeg er ikke så bevandret i varmebehandlete østers, så god mulighet for meg å lære mer…

    • christopherhaatuft permalink

      Se nest siste innlegget 😀

  7. øystein n permalink

    Hei. Du kan jo f.eks skrive om sauser, det er jo fåtall som vet hvor enkelt det er å lage en god smørsaus til ett stykke fisk istedenfor å kjøpe en toro pose. Sauser er vel det som gjør en rett komplett! Skrive om sause kokker!
    Ø

  8. øystein n permalink

    Hva med usannheter og sannheter? margarin versus smør, light produkter versus skikkelige produkter? Bare en tanke.

    • christopherhaatuft permalink

      Det er en god idé! Kanskje en liste med ti myter og sannheter. Bruning og saftene i kjøttet, fem-sekundersregelen, salmonella i kyllingkjøtt, trikiner i svin, margaring og smør, sex før ekteskapet etc. Noen flere tips som kunne passet i en slik artikkel?

  9. øystein n permalink

    Ja, amerikanere som feter seg opp på den feiteste junkfooden av alt og så drikker de light øl eller brus med få kalorier for å lette på samvittigheten!

    De kjører noen skremmende skremsels propagandaer der borte gjennom media!

    Det er ingenting som heter kylling/kalkun filèt! Jeg lærte det ihvertfall ikke på skolen!

    Hva med mattilsynet og deres tanker bak tørrmodning og vakummodning!

    Mindre fett-mindre smak. Mer fett-mer smak.

    Usunt fett- sunt fett.

  10. christopherhaatuft permalink

    Jeg tenker i hvertfall på en datostemplings-oppklaring. Holder ikke egg seg gode i minst en måned etter dato? Hva med ost som ligger lenge, der kan man vel se når den er dårlig og den blir gjerne bedre over dato. Når det gjelder amerikansk diett og skader, så burde det vært en større sak over flere dager der ordentlige journalister så om de fant likhetstrekk blant norsk landbrukspolitikk og det amerikanske.

    Fett må bli en hel artikkel.

  11. øystein n permalink

    Kjøttstykker som går over dato!

    • christopherhaatuft permalink

      Ja, det er noe alle burde visst.

Legg igjen en kommentar

