Skip to content

Akelare

november 7, 2009

Monica Berge, Annette og meg hadde en fantasisk tur til Baskerland sent  i sommer, der vi blant annet spiste på Akelare i San Sebastian. Restauranten ligger på fjellet vest for byen og har en fantastisk utsikt utover havet. Nærheten til sjøen viser seg tydelig gjennom menyen og det er, på tross av moderne 3*stjerners kjøkken, tydelige referanser til Baskisk matkultur. Det er ikke den beste restauranten i denne klassen vi har spist på, men det skal allikevel sies at maten var veldig god. Servicen var noe stiv og formell, men det kan ha med språkvansker å gjøre. Jeg har en venn som jobbet ni måneder på kjøkkenet der og han har fortalt at det var en fantastisk opplevelse.  Det er masse bilder, så jeg holder forklaringene kort. Vi spiste to forskjellige menyer, hver på 7-8 retter.

Inngangspartiet

Inngangspartiet

amouse

Zurrukutuna, Black pudding Roller, Oysters eaten with shell, Artichoke "Polvirón"

foie gras

Little Pearls and Porous of Foie-Gras, Toasted Panut Bread

sopp og krabbe

Cold and Hot Crab Salad and its Coral

muslinger

Mollusks in the Net of the Fisherman

hvite reker
Prawns and French Beans cooked in «Orujo» Fire

 

reker 2

Rekene lagt opp ved bordet

ravilolier

Vegetables Ravioli

sopp

Wild Mushrooms and "Egg Pasta"

fisk

Integral Red Mullet with Sauce "Fusili"

tuna

Red Tuna with Onion Threads and roasted Peppers

lam

Loin of Lamb roasted in Live Coal

pattegris

Roasted baby Pig with Tomato "Bolao" and Iberican emulsion

Mest sannsynlig det beste kjøttet jeg noensinne har spist.

"Xaxu" and Coconut Iced Mousse

"Xaxu" and Coconut Iced Mousse

ost i evulusjon

Milk and Grape, Cheese and Wine ine parallel evolution

fersken

Peach in "Syrup"

ark

Another Apple Tart

konfekt

Konfekt under pæreark

sommelier

Vinkelneren

From → Uncategorized

6 kommentarer
  1. Sperre permalink

    For meg ser jo denne maten rimelig spennende ut!

    • christopherhaatuft permalink

      Takk for sms og en enormt fin mail om San Sebastian. Kanskje jeg kan legge ut den mailen her på siden? Maten var spennende, og jeg nistirrer på alle detaljene under middagen, men Annette er ofte the voice of reason under sånne måltid og hun var ikke så imponert. Jeg blir litt blendet av teknikk osv.

  2. Petter Beyer permalink

    Bra service? Hører det er helt grei utsikt der.

    • christopherhaatuft permalink

      Servicen var upersonlig og kjedelig. Vi bestilte flasker med vin, istedet for å få glass, noe jeg liker bedre. Det blir gjerne ikke samme mat- og vinmatch, men jeg slipper å måtte vente på at noen andre sjenker i for meg og henger rundt bordet hele tiden. Utsikten var helt åndsvak, men det ble mørkt mens vi satt der. Alt i alt, så synes jeg det var verdt tiden og pengene.

  3. Sperre permalink

    joda. klart du kan legge ut teksten hvis du vil. Skal si du har fått dreisen på kanapeene, jeg blir jo nesten litt inspirert! :-))

    T.

    • christopherhaatuft permalink

      Takk, da er den lagt ut. Gi en lyd om jeg skal redigere noe i den. Om du synes kanapéene er bra,så skal du se snittene ;P

Legg igjen en kommentar

