Skip to content

Baskerland

november 8, 2009

Her kommer en mail Torstein Sperre fra Lucullus sendte meg etter en Smak av Kysten tur til Bilbao og San Sebastian. Jeg synes det var en fin beskrivelse av turen og, med hans velsignelse, legger mailen ut her.

Heisann!
Vel tilbake fra Nord-Spania tenkte jeg å skrive noen ord om hva vi har opplevd. Jeg lovet jo det.
Første dag var det middag på Pinchos-stedet Victor Montes i gamlebyen (store plassen), vi var jo en hel skokk med folk (22 pax) og hadde okkupert nesten hele restaurantens sitteplasser. Maten var ok, vi fikk pinchos til første rett, etter dette fikk vi bl.a. tørrfisk i flere varianter og tilslutt dessert for noen. Litt skuffet over at jeg var den eneste som var pådriveren til å få servert cava, fikk jo selvfølgelig gjennomslag på dette tilslutt og da steg temperaturen flere hakk.

Andre dag var vi på vingården Txomin Etxaniz mellom Bilbao og San Sebastian (ved byen/tettstedet Getafe), fantastisk utsikt men ikke like fantastisk vin etter min smak. Men så er jo jeg ganske godt vant og vet hva jeg liker. Jeg mener vinen var grei, men veldig “grønn” og ung – som igjen resulterer i en tørr, sur og enkel sak. Jeg liker veldig godt tørre viner, men hadde håpet på litt mer kompleksitet, om det går an å si eller forvente – og det gjør det jo!
Etter besøket på vingården spiste vi en veldig interessant lunch i byen, restaurante Elkano. Denne restauranten er kjent for å grille all mat til gjestene utendørs. Her fikk vi en fullstendig skalldyr/fiske-meny (krabbe/hummer/solle med mer). Absolutt bra og kan anbefales.
Om kvelden denne dagen hadde vi bestilt bord på den kjente pinchos-restauranten Alona Berri (privat familie), som visst nok har vunnet priser for sine innovative pinchos. Her fikk vi servert en stor meny med pinchos som var presentert som retter på tallerken. Det var spennende og god mat. Fikk tatt en del bilder herfra.
Vi reiste med en livlig gjeng og holdt oss mye sammen med Terje (Lerøy), Daniel (To kokker & Enhjørningen), Odd-Einar (Cornelius) og noen flere. Fellesnevneren var at alle var i like godt humør (nesten hele tiden) og at alle var meget tørste!
Lunch neste dag ble tilberedt på en av San Sebastians mange herreklubber, det er egentlig ikke så mye å skrive hjem om herfra. Det var en litt tafatt gjeng som var noe uinnspirert til kokkeverksted og kanskje en smule redusert fra kvelden før.
Høydepunktet og trekkplasteret var på besøket på Arzak. Vi ble tatt i mot og fikk en omvisning på kjøkkenet og i vinkjelleren (som for øvrig rommer imponerende 150.000 flasker), vi satt oss i ett av to (eller tre) chambre separee i 2egt. Menyen var spennende, som de selvfølgelig er kjent for. Vi fikk servert 5 amuser (fingermat), andelever/fiken/sjøkreps/breiflabb/solle og dessert. Besøket var meget minnerikt og jeg synes de fortjener 3 stjerner, ikke alle kan vi si det om! Ekstra gøy var det selvsagt at vi fikk vip-forpleining med senior og datter til å forklare alle retter samt signert bok på vei ut døren.
Turen var bra, men jeg synes 10.000,- (full pris 12 tusen) var litt dyrt, selv om ikke jeg betaler det. Noen måltider inkl. Drikke var til og med ikke inkludert i prisen. Reisen hjem var tung for en som ikke klarer å sove på fly eller noen form for transport. Jeg var ganske knust etter disse fire dagene og trengte det samme for å komme til hektene igjen. 🙂
Hørte du hadde en fin kveld med Mr. Haga. Kjekt (og nyttig) å holde kontakten med “gamle” forbindelser.
Håper dere har det fint, så snakkes vi nok en dag.

Torstein

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

