Skip to content

Idéer til BT

november 11, 2009

Når jeg prøver å komme opp med nye idéer til matartiklene mine, skriver jeg en liste med stikkord. Noen blir stående i et år, urørt, mens andre vokser og blir til artikler. Meg god hjelp fra dere er dette listen slik den står i dag:

Japansk pubmat

Frityr (tempur, churros, berlinerboller_)

Indisk mat, confront my fears

Innmat                                                                  

Nyttårsfesten

Brussel sprouts, pata negra, sesamolje

Østers

Bitre smaker, endiver, appelsinskall, Fernet

Svineribbe 

Røyk, Røykte vaktelegg, røykt torsk, røykt bacon,

Ti på topp lister; ti klassiske smakskombinasjoner, ti kjøkkenmyter

 

Notes for my articles in Bergens Tidende.

From → Uncategorized

4 kommentarer
  1. Petter Beyer permalink

    Potetgull, gjærekstrakt, MSG, Bestrålt krydder.. Dette går vel under frityr.

    • christopherhaatuft permalink

      MSG var jeg borti her for noen uker siden, men en chipsartikkel eller som del av en er en god ide. Det er vel tross alt det jeg har spist mest av opp igjennom. Bestrålingen av krydder kan jeg ingenting om.

  2. øystein n permalink

    Bestråling er vel på en måte å «konservere» krydder på? Er det ikke det?

  3. christopherhaatuft permalink

    Ok, lest litt om det. Det er stråling (som i gamma-/ røntgen-/ sol-stråler som dreper microber og patogener. Det skader ikke krydderet på noen måte, men siden man ofte tørker krydder ute i friluft, så trengs det rensing. Dette er den måten de har funnet som beholder mest av krydderes smakes- og aromaegenskaper. Ler mer her : http://www.britatom.gov.in/htmldocs/faqs_ec1.html

Legg igjen en kommentar

