Skip to content

Bilder fra en middag på ambassaden i Paris

november 12, 2009

På tirsdag hadde ambassadøren invitert en rekke ambassadører med følge og råd til middag. Jeg tilbød å lage en femretters meny til dem og her er resultatet. Jeg tok ikke bilder av osten, men det var en Tome de Bauges, full i ull og deilige smaker. Sammen med den hadde jeg litt ristet pain epicé og sukkerkokte gresskarterninger. Ellers gikk middagen som følger:

This Tuesday I served dinner for 15 guests and three waitstaff. In addition to the dishes pictured I also served a Tome de Bauges, with confit pumpkin and spiced bread. Enjoy:

jordskokksuppe

Jordskokksuppe med posjerte østers, hjerteskjell, blåskjell og knivskjell. Purre og gressløk. Østersene varmebehandlet jeg etter tips fra Hege Pepperkvern 😉

 

 En av de store utfordringene her er å treffe med tidspunkt ved opplegging av maten. Jeg har ingen varmelamper, snakker ikke så godt fransk til servitørene og som her, 18 kuverter som skal ut samtidig. Her ble maten bedt frem (med veiving med armene og beskjed om at jeg måtte skyndte meg), men ble stående så lenge etter at jeg var ferdig å legge opp at jeg holdt på å hive et skjærebrett ut gjennom vinduet. Jeg lager bare nok, med litt til overs og det er ikke anledning til å lage nytt om det skulle gå galt. Tenk deg da i tillegg at det er østers som er posjert i fem sekunder, pluss masse andre skjell i suppen. Holdt på å begynne å grine. Det gikk heldigvis bra, jeg tok clingfilm over skålene og alle var fornøyd.

I don’t have any heatinglamps in the kitchen, so with this first course, the waiters didn’t pick up the bowls after they called them out. So I almost lost it totally, but with some plastic wrap and a thick soup, it went fine. The soup is a sunchoke soup with clams, mussels, razor clams and poached oysters.

rouget

Rouget, bakt aubergine- og hvitløkspuré, sauce vierge, parmesanchips

Her hadde jeg en parmesanchips og ikke strøssel, som du ser her på bildet. Dette var til Annette. Fantastisk godt med fettet under skinnet, som gir en helt spesiell konsistensnår det blir sprøstekt.

Red mullet (?), baked eggplant and garlic confit mashed to puré, sauce vierge and parmesan chips. The actual dish sent out had round, standing chips an not crumble as the dish pictured (which was Annettes dinner).

Lammecarré fra øverste tre ribbene, pommes Anna, portvins-glace, rødbeter, savoykål med rå foie gras-terninger

Lammecarré fra øverste tre ribbene, pommes Anna, portvins-glace, rødbeter, savoykål med rå foie gras-terninger

Enda en utfordring med å ikke snakke innfødt. Jeg prøvde å be om små carréer med rensete bein som var kuttet litt kortere enn normalt, men endte opp med noen ganske store (og varierende) stykker kjøtt. Dette er fra det som ville tilsvart entrecôte på en okse. Kjøttet var deilig og perfekt stekt, men ettersom vi bare har smørkniver for gjestene å spise med, så kom damenes kjøtt tilbake. En tabbe fra min side og flaut. Men det var godt! Neste gang blir det filet…

The lamb was cut from the top end of the loin , with the last three bones attached. It turned out to be to much for tha ladies, and hard to cut with the butterknives we give the guests for dinner. I was not happy with how the butcher cleaned the racks for me and spent almost two hours trimming them and cutting the ribs shorter. Pain in the ass when I try to be specific on how I want it. Next time I order tenderloin and die from boredom. So, «Rack of lamb, sweatbreads, Pommes Anna, cabbage with quick cured (and raw) foie gras, port wine demi glace, beets.

fruktsalat 5-retter

Yogurt panna cotta, epler, pæreskum, druer, cantaloupe melon, eplechips, pistasj, hasselnøtt (ristet og revet), lønnesirup og pistasjolje

En variasjon av fruktsalaten jeg har laget i det siste. Nå er jeg ferdig med den…

Autoumn fruit salad over yogurt panna cotta.

From → Uncategorized

4 kommentarer
  1. Dette ser utrolig vakkert og godt ut! Fine bilder også!

    Trine 😉

    • christopherhaatuft permalink

      Takk takk, jeg har laget det selv 😉 Bildene er tatt rett etter maten er lagt opp og ikke med god tid som til en artikkel, men det er i alle fal ærlig…Etter bloggen din å dømme ser det ut som om du spiser godt, du og 😉

  2. Jeg skulle gjerne vært ambassadør! Det ser nydelig ut. Fristende!

    Har dere funnet noen gode thairestauranter?

    • christopherhaatuft permalink

      En enormt god en, men det er vel strengt tatt laotisk mat. Fant en lenke på Chowhound om flere, så det er på tide å sjekke dem ut. Skal ta deg på thai-turne når du kommer ned.

Legg igjen en kommentar

