Skip to content

Kråkebolle

desember 6, 2009

Jeg tror dette er min nye favorittråvare. Så mye smak at det nesten er kvalmt og myk, deilig konsistens. Jeg har brukt det i en suppe med blåskjell, da som garnityr. Tenker å lage en saus til en skalldyrforrett med stavmikset kråkebolle, blåskjellkraft, fløte og kanskje noe safran. Eller kanskje bare som en saus til de fantastiske rotgrønnsakene til Thiebault. Kanskje en egen neperett? Jeg har ikke så veldig mye erfaring med bollene, men jeg åpnet en 80 stykker her for noen uker siden. De var samme sort, men norske. Nesten ingen mat i dem i forhold til de franske. Hva kan være grunnen til det?

Kråkebolle

I have found my new favorite ingredient. The french sea urchins are plumper than the norwegian ones and not to expensive. I think around €8 a kilo? Planning on making a sauce of mussel stock, sea urchin, cream and saffron for a turnip dish this week.

From → Uncategorized

7 kommentarer
  1. tepikene permalink

    Hvor kjøper man kråkeboller i Norge? Finner man dem selv, kanskje? 🙂

    • christopherhaatuft permalink

      Jeg skulle tro at alle fiskebutikker og ferskvaredisker skulle klare å få dem inn, men problemet er vel heller at distributørene ikke har dem på lager. De kalles Drøbakbolle og er tilgjengelig, men det er kanskje et problem med etterspørsel? Og du kan finne dem selv. De spiser ikke alger, som skjell, men de er gjerne utsatt for forurensing. Plukk derfor ikke i nærheten av gamle hyttefelt eller annen bebyggelese eller nær industri. Kanskje de stedene der det er trygt å plukke blåskjell? Fine bilder på bloggen din, btw 😉

  2. Er du glad i kråkeboller må du oppleve kråkebollefestivalen i Carry le Rouet, vest for Marseille. Der er det kråbollefestival hver februar. Ta en kikk: http://pepperkverna.blogspot.com/2009/01/her-blir-det-andre-boller.html

    Kankje vi sees?

    hege

    • christopherhaatuft permalink

      Fantastisk festival! Der tror jeg ikke det finnes sjans i havet for at jeg klarer å overtale min kjære Annette til å være med. Flotte bilder du har derfra.

  3. Yum! When’s it’s fresh, it’s the tops! I need to come out for another visit!

  4. christopherhaatuft permalink

    Petter, hvordan laget du kråkebollesausen din til NM?

Legg igjen en kommentar

