Skip to content

Årets siste ambassademat

desember 18, 2009

Ambassadøren er reist hjem og jeg har kokt mitt siste offisielle måltid for tiåret. Det har vært utfordrende å lage mat alene, men veldig lærerikt. Du er ikke flinkere enn den siste tallerken du sender ut, sies det, og aldri er det mer tydelig enn når du ikke har noen å snu deg til for å skylde på. Jeg merker at jeg trenger å bli flinkere på å samles rundt en enkel idé og gjennomføre den perfekt. Den største utfordringen er uansett å ikke kunne perfeksjonere en rett over tid. Jeg har ikke laget to like middager og såvidt brukt samme fisk/kjøtt to ganger. Når det samtidig er noen nye råvarer, kan det bli utfordrende. Men det er det man lærer av. Jeg dro ikke ned her for å surfe på klassikere, selv om det må til en gang i blandt. Til neste år gleder jeg meg til å bli flinkere til å bruke alle de forskjellige skjellene man finner her og å koke hare. Sistnevnte har jeg ikke våget meg utpå, men jeg tror romjulen skal brukes på å koke en villskutt hare til familien Tveit, som er på julebesøk.

Om det var du som var her, hva ville du kjøpt på markedet?

Som de siste bildene fra ambassadekjøkkenet i denne omgang har jeg et par tallerker som jeg har servert siste uken. De ble ikke servert i samme måltid.

Neper, raddiccio rosso, østersblad, hjerteskjell, kråkebolle, hjerteskjellkraft med litt kokosmelk

Fasanbryst, confit fasanlår, grønnsaker fra Joël Thiebault, sjy

Fasanbryst, confit fasanlår, grønnsaker fra Joël Thiebault

Pasjonsfrukt-mousse, sous vide eplering, pasjonsfrukt-frø, Sauternesgelé, citrusgel, mint, eplechips

This is the last of the official plates of 2009 at the embassy. The ambassador has taken the holiday of and I here with my girlfriend, Annette, and her family. It’s been interesting and educational cooking alone and I definatly get to know my weaknesses. I’m not as structured as I’d like to be and I lack a bit of pastry skills. Also, the lack of filet cooking at Jacobs Bar & Kjøkken has made me have to think about cooking a tenderloin! Luckily, I had’nt forgot. Still boring…Next year I plan to use more local seafood, especially the diffrent clams I’ve never heard of before. If you were here, what would you get at the market?

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

