Skip to content

Marché Président Wilson, mitt lokale marked

desember 23, 2009

Fordelen (og bakdelen) ved å drive et kjøkken uten fast meny, er at jeg hele tiden kan bruke det som er i sesong eller ser best ut på markedet. De fleste kokker har en romantisk forstilling om å gå på markedet om morgenen å plukke ut dagens ingredienser, noe jeg faktisk får gjøre. Hver onsdag og lørdag er det utendørs marked i Avenue du Président Wilson, omtrent 500 meter fra gatedøren min. Dette er et av de beste markedene i Paris og omtrent fritt for all turistjuggel. Det er en (u-)fin blanding av lokale plastikk-madammer, hushjelper fra tredje verden og meg. Alle er målrettet og kliner trillebagen i beina på deg om du står i veien. Fisken er ikke den beste her, selv om du selvfølgelig finner fin fisk, men grønnsakene, ost og kjøtt (spesielt småvilt) er av ypperste klasse. Paris’ mest kjente grønnsakshandler, Joël Thiebault, har bod her, men har dessverre tatt ferie frem til februar. Her følger et knippe bilder av de forskjellige selgerene.

Kråkebolle

Krabben er delt i to, slik at du ser hvor mye mat det er i den før du kjøper.

Norske kamskjell, produkt av god markedsføring av EFF. Selges på vekt, ikke stykk, som i Norge.

De selges også åpnet.

Søte, gamle damer...

Enormt vennlige selgere hos Joël Theibault. Han dyrker grønnsakene selv, og du finner bare det som er i sesong. Tre-stjerners restauranter reklamerer med grønnsakene hans på menyene.

Som regel masse forskjellige typer av hver rotfrukt.

Kantareller hos Bar à Patates

Er Annette med, pleier vi å spise oss en galette, salte versjonen av en crêpe.

 

Galette med røykelaks, ost, egg, solskinn etc.

Mine to favoritter, Annette og Bacon!

En annen god bod, C'Bio

Hyggelige folk, der og.

Côte de boeuf, misunnelig?

Overhørt: "Mom, are they sleeping?"

Sexy fasanlår. Nesten naken...

I am so lucky as to live a block and a half away from one the best markets in Paris,  Marché Président Wilson. This is were I usually buy the produce I cook with at the embassy and elbow my way through the crowd of stuffy, plastic surgery madams, thirld-world labour and the occasional tourist. Not cheap, but then again nothing in Paris is. But its worth every centime being able to buy turnips straght from Joël Thiebault, who had the gall to take a month of, beginning the day I was going to buy my Christmas vegetables.

From → Uncategorized

4 kommentarer
  1. Petter Beyer permalink

    Når jeg kommer på besøk skal vi kjøpe en hel biffkam og spise den. Det der ser bare helt vilt ut!!!!!!!!!! Nesten bedre enn det jeg har forestilt meg. Misunnelig?? JA!

  2. christopherhaatuft permalink

    Og den biffen her er ikke engang den beste jeg har sett! Jeg har en ny favorittslakter, Les Viandes du Champs de Mars i 7ende. Enormt bra og hyggelige slaktere. Når du kommer, skal vi spise tout!

  3. Jeg er bare en student som elsker mat og liker å kokkelere på amatørnivå, men blir veldig inspirert av disse fargerike og appetittelige bildene.

    Har du noen gode forslag til hvor man kan handle gode (og billige) råvarer i Oslo? Såvidt jeg vet er «innvandrerbutikkene» det nærmeste vi kommer slike matmarkeder som du besøker her…

    • christopherhaatuft permalink

      Takk for fin kommentar! Jeg er ikke så bevandret i Oslo men her er svarene jeg fikk da jeg spurte på Twitter:
      «Jacobs er og forblir min favoritt. Ligger på Holtet på Bekkelaget. Adr Ekebergvn, trikk 18 el 19 fra sentrum mot Ljabru/Holtet»
      «dyrt&godt: Jacobs-Holtet, Gutta på Haugen-St.Haugen(har produkter fra Idsøe), fiskebutikken i Bygdøy Alle, Strøm-Larsen, Thorsov, dagligvarer til fest: Ultra-Bryn, Centra-Coloseum, Jacobs igjen, grønnsaker: Grønland»
      «Fenaknoken har alt innen rein, inkludert margbein og spekemat. De har også skikkelig gårdsrømme, smør og norske oster.»
      » jeg liker godt Gutta på Haugen på St. Hanshaugen, handler mye der. De har bra råvarer også bor jeg rett ved :D»
      «Til en bergenser vil jeg anbefale Georg A. Nilsens fiskebutikk ved Bogstadveien. Får ikke bedre fisk på Bryggen!»
      Tror kanskje «Bondens Marked» er i tråd med det som jeg besøker, men det er gjerne litt mye hermetikk og litt lite gulrøtter med jord på. Her finner du info om når og hvor de er: http://www.bondensmarked.no/marked/Default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=79&DGI=79

Legg igjen en kommentar

