Skip to content

Kylling, men ikke Prior

januar 1, 2010

Hjemme lette jeg en hel dag etter en hel kylling når jeg skulle lage en artikkel  om helsteiking av fuglen. I Paris, derimot, er det minst tre forskjellige hele hele kylliger, på et hvilket som helst supermarked. Legg til at to av dem kan være Label Rouge, så blir det nesten pinlig å være norsk. På markedet i gaten, er valget større. Til middag i julen, valgte vi en 95 dagers økologisk kylling fra Loire. Det er ikke billig, men så er det igjen et ordtentlig dyr, ikke et Prior-offer uten smak eller fett. Denne levde et lykkelig liv og ble en lykkelig middag.

Sosialrealisme...

Da var det Petter sin tur 😉

In Norway, its hard to even find a whole chicken, so imagine my joy at being able to choose from at least three different whole ones at the local supermarket. At the marked down the street, theres even bigger choice. This is a organic 95 day chicken from Loire, roasted in the oven with only herbs and butter. Poor people back home…

From → Uncategorized

4 kommentarer
  1. Petter Beyer permalink

    Dere har det fint ser jeg. Jeg må nesten bestille meg et par ungarske kyllinger etter å ha sett disse bildene. Skinnet på priorkyllingen er så magert at man nesten kan se kjøttet igjennom det. Triste greier.

    • christopherhaatuft permalink

      Jepp, de ungarske er bra. Jeg merker at jeg ikke har greie på kylling det minste når jeg ser utvalget i Paris. Du har mais/ikke mais, Loire/Lyon, hane/høne, 80/90/100 dager, capon/poulet/fermier/Label Rouge/AOC/bio/etc

  2. Petter Beyer permalink

    Det er vel bare å kikke på dem vel? Label rouge er jo fine saker. Men skal ikke påstå at jeg har så god peiling selv. Kunne godt tenke meg å lese meg opp på det.

    • christopherhaatuft permalink

      Trikset er å spise seg opp :D. Det er sikkert bra med Label Rouge, men noen av dem som har AOC og er fra Loire ser fantastisk ut. De dyreste tror jeg er kastrerte hann-kyllinger som kommer i en liten linpose. Skal ta en for laget når jeg kommer hjem å kjøpe en ordentlig fugl…

Legg igjen en kommentar

