Skip to content

Pattegris og litt til

januar 2, 2010

Denne julen hadde vi besøk av hele familien til Anntte hos oss i Paris. Til julemiddag, valgte vi å gå på markedet, istedet for tradisjonell, norsk julemat. Hovedretten var en helstekt pattegris, noe jeg kommer til å lage igjen, og igjen og igjen…Smaken er ulik noe svinekjøtt du har prøvd før, der huden blir et eneste stort chipsflak. Saftig, rent og unektelig svinete.

Østers som amuse

Foie gras etter Alinea, men med litt mindre salt og en del Mas Amiel til marinade.

Sauterneskokte, gule rosiner og salat som garnityr.

Sitrongress, safran, kokos, hjerteskjell, blåskjell, hvitvin etc.

Stjernen var 7.9kg, hannkjønn og deilig. Neste gang går jeg for en rundt 4-5kg

Det tok masse kjærlighet, kosing og konstant våkenhet for å få grisen til å ligge stille i ovnen.

Buken ble fylt med grønnsaker og hele urter, men potetene oppnådde aldri temperatur nok til å bli kokt. Ferdigkokte neste gang?

Jeg har ald elsket Annette så mye som da hun (frivillig) sydde igjen grisen. Begrepet "erotiskt" har aldri vært mer treffende.

Silence of the lambs?

For å få den til å holde formen, tok jeg en hyssing gjennom akillesen på bakbeina og rundt de nedre fremtendene. Nydelig og litt frekt.

Stolt svigerfar og ferdig gris.

5t-120*, 3t-50*, 20min-220*, hvile, angripe, presse ned mer, angre.

Enkel dessert klokken 0300. Lakrisfondant og kirsebærgel.

This years Christmas dinner. The star of the show was undoubtebly the 15-16# piglet roasted all day. Filled with various aromatics including bay leaf, mace, garlic, star aniseed, fennel, shalotts, pepper, rosemary, carrots and a lot more. It was a bit to big for the oven, but by keeping an eye on it through the whole cooking time, we managed to keep it more or less steady. The flavour is absolutely the best meat flavour I have tasted. Pure pork, but sweater, more juicy and a bit cleaner. And the skin! After it comes out of the oven and cools down a bit, the skin gets a glassy texture and you can crack it with the back of your fork. Oh, and then there was the pure foie gras terrine…

From → Uncategorized

10 kommentarer
  1. øystein n permalink

    Fantastisk, sånn må vi ha når vi kommer.

  2. Sperre permalink

    Ja, den grisen var jo sexy.
    Svarte den til forventningene?

    • christopherhaatuft permalink

      Jepp, men neste må være litt mindre. Den beste pattegrisen jeg har spist var på Akelarre med Monica, så den er noe å strekke seg etter. Fin mat på herremiddagen, btw 😉

  3. Silence of the hams!!

    • christopherhaatuft permalink

      Hehe, laget en bikini av restene til kjæresten min.

  4. Patrick permalink

    Jeg snublet over denne bloggen på let etter inspirasjon til helgens helstekte pattegris. Takker for flotte estetiske sider og ikke minst flotte bilder. Jeg gleder meg virkelig til å lese mer! Takk!

    Langstekt pattegris, saltbakte poteter, tzatziki og en god salat.

    • christopherhaatuft permalink

      Få se bilder av grisen din! Fett at du liker siden. Takk takk

  5. Skal tilberede pattegris i dag. Gruer som f… bare det å ta den ut av køleskapet er en prøvelse. Han jeg fikk den av kommer til middag. Ellers ville jeg nok gitt den bort til noen som er litt tøffere når det gjelder dyr. Den er jo så søt. Blir litt som å spise bikkja liksom.

  6. Alexandra permalink

    Grusomt. Her trengs det virkelig en realitets-sjekk.

Legg igjen en kommentar

