Skip to content

Thaimat

januar 4, 2010

Vi har alle vår egen form for comfort-food (noe godt, norsk ord for dette?) og jeg har hatt forskjellige opp gjennom. I begynnelsen var det chili con carne, så pasta med tomatsaus i forskjellige inkarnasjoner og nå sist, thaimat. Det er som regel noe av det letteste å lage, og med noen få ingredienser du kan ha uendelig i kjøleskap eller kjøkkenskap, kan du lett skrape sammen en god og frisk middag. På nye thai-restauranter bestiller jeg alltid som tam og yam nua for å sjekke kvaliteten på kjøkkenet. En god restaurant gjør det enkelt og friskt og så langt er det tre favoritter; Kroa Thai i Bergen for pris, friskhet, mengde og vennlighet, Plah i Oslo for å ta det til et nytt nivå og sist, Lao Lane Xang 2 i Paris for den beste thai-maten jeg noen sinne har spist.

Her er en forrett jeg lagde på nyttårsaften.

Sitrongress, kaffir limeblader, sjalott, chili, shi take, pancetta og hvitløk wokes sammen

God sherry, kokosmelk, fiskesaus, soya, lime, hjerteskjell, blåskjell og små strandskjell

I dont cook much in our apartment in Paris, as my workkitchen is right across the courtyard, but the few times I do, its usually a thai salad. The thai flavours are my new source of comfort food and its so easy, I keep going back to them. There is an abundance of fresh clams and seafood at the markets, something I use alot in my embassy cooking. I try to keep it fairly traditional for the official stuff, but cant help myself to put in a stalk of lemongrass here, a lime leaf there or some fish sauce in the steaming mussels. Here is a dish with sauteed shallots, gralic, pancetta, lime leafs, lemongrass and chili thats flashed with a good sherry. Then some coconut milk and three different clams  and finished with soy, fish sauce and lime.

From → Uncategorized

7 kommentarer
  1. Ser og høres godt ut! Gleder meg til noen dager i Paris med deg på kjøkkenet (og Annette i baren).

    Er i Thailand nå.
    Nyter livet generelt og maten spesielt.
    I går spiste jeg struts, snapper og krabbe til kvelds.
    Kai tiow gab gratiam lair-o-gor prikk
    Det var noe av frokosten jeg fikk.

    • christopherhaatuft permalink

      Ja, jeg gleder meg til du kommer. Har du tenkt på en dato? Tenker på deg hele tiden og at «her skulle Stine vært!». Skulle til å ringe deg, men fant ut at klokken sikkert er fem om morgenen i Thailand, så kanskje seinere. Idag skal vi treffe Stian og Bettina her i Dubai.

  2. Så kult! Er dere tilbake i Paris nå?

    Jeg er i Thailand enda. Har blitt kjent med de damene som masserer meg. Vi spiser som tam med krabbe og prøver å forstå hverandre. Fikk en thai-engelsk bok av hun ene. De mater meg med verdens beste papaya..meget dekadent.

    Har ikke satt noen dato. Det er en som reiser vekk fra jobben hele februar, så kanskje mars? Prøver å få med meg Ine.

    Du kan ringe meg når som helst!

    • christopherhaatuft permalink

      Tenker du er blitt kjent med dem, ja 😉 Er krabben rå? Det er den på favorittsjappen vår her nede. Som tamen er den beste i verden, men jeg klarer ikke spise krabben. Det er ikke noe mat i den, akkurat som en strandkrabbe. Har søge på beina, men føler meg bare dum når jeg gjør det, så nå lar jeg den ligge. Mars tror jeg det er masse ledig rom hos Maison Tveit et Haatuft, og Ine gir redusert tariff. Har du Skype?

  3. Jeg har skype. Stine Wingsternes, heter jeg.

    Ja, rå strandkrabbe. Lot den bare ligge etterhvert jeg også. Massøsevennene mine sa at jeg måtte be om bpoo ma istedefor bare bpoo, men det ble aldri noe av. Spiste som tam med tørkede reker også. Digg det!

    Føler du deg dum når du suger en krabbe på beina? Kordan tror du eg følar meg då?

  4. Stine Wingsternes permalink

    Jeg spiste krabbe fra ferskvann har jeg funnet ut i ettertid. Ekkelt. Sist spiste jeg noen reker fra ferskvann og ble dårlig i dagesvis.

    Bpoo ma er krabbe fra sjøen, som jeg liker.

    • christopherhaatuft permalink

      Æsj! Men jeg har fremdeles ikke skjønt hvordan jeg spiser krabbeklørene i som tamen. Lar de alltid ligge på siden og føler meg litt bondsk. Hva hvis jeg går glipp av en høydare?

Legg igjen en kommentar

