Skip to content

På leit etter restauranten

januar 21, 2013

Lite tid å blogg de siste årene, noe som har gitt meg litt dårlig samvittighet. Ikke at jeg tror bloggen min er like viktig som andre rosabloggere, men samvittigheten plages over at jeg føler jeg neglisjerer noe. Når man først har startet noe, så må man fullføre. Ikke minst gjelder det mitt nyeste prosjekt.

Vel hjemme i Bergen kan jeg nå vie meg fullt og holdent til å starte min egen restaurant. Dagene går med på å se på lokaler, møte med huseiere, møte med partnere, potensielle partnere, avskrevne partnere og andre som på en eller annen måte er involvert i jakten på det perfekte lokalet. Jeg har sett på enorme lokaler med plass til 120 sitteplasser fordelt på bar, restaurant, chambre osv. Jeg har også sett på pitte små sjapper, der utfordringen har vært å finne plass til tyve.

Le grand cuisine commence petite...

Le grand cuisine commence petite…

Det første og største spørsmålet er alltid pris. Denne avgjøres som regel ved en pris per kvadratmeter per år. Det sier seg selv at beliggenhet og fasiliteter avgjør denne. Lysløypen er kanskje dobbel så dyr som to hundre meter bortenfor. Mine partnere og jeg har ingen interesse av å legge oss etter Egon og Dolly, derfor sier det seg selv at vi ikke ser etter et tilsvarende lokale. Derimot er utfordringen å finne noe som ligger nært nok det folk opplever som sentralt, samtidig som det er langt nok unna til at huseieren setter ned prisen. Når det lokale først dukker opp, så er det en del andre faktorer som veier inn. Er det stort nok? Vi trenger i hvertfall 100kvm. Det hadde ikke skadet med 200kvm, om prisen var lav nok, men over 200kvm må vi se på regnestykket annerledes. Vi har en sum penger i mellom oss, og den passer greit til en 200kvm restaurant. Med dette mener jeg antall bord, stoler, kjøkkenstørrelse og ikke minst ansatte. Det er ikke lurt å tømme seg for kontanter i begynnelsen, for så å satse på høy omsetning fra starten av. Et annet alternativ er å teame sammen med andre for å få et lokale som er større enn man kunne klare selv. Da blir risikoen mindre, inntektspotensiale større, men utbytteandelen mindre. Med andre ord er det hele tiden en balansering av kompromisser. Hadde jeg vært rik, ville jeg vært kompromissløs.

"...ok, du begynner der borte"

«…ok, du begynner der borte»

From → Uncategorized

4 kommentarer
  1. B-Ball permalink

    Typete konklusjon:

    «Hadde jeg vært rik, ville jeg vært kompromissløs.»

    • christopherhaatuft permalink

      Da jeg er fattig, kan jeg være ærlig.

  2. Jonas permalink

    Har fulgt bloggen og artikkelene dine i BT en stund. Selv om jeg aldri har smakt maten din er jeg sikker på at du har mye å tilføre Bergen. Ser frem til at du åpner opp. Har dessverre ikke noen tips til lokaler. Lykke til!

    • christopherhaatuft permalink

      Lokalene kommer nok, jeg er ikke bekymret. Takk for tilliten.

Legg igjen en kommentar

